Sobre os critérios jornalísticos do director, premiado mais uma vez, na semana passada:
Last week, the Mail swept the British Press Awards, winning nine, including Newspaper of the Year and Website of the Year. The Mail’s competitive advantage lies in its connection to its readers. “There’s a lot of rubbish talked about what people are interested in,” Dacre told me. “When my executives tell me everyone’s fascinated by a particular subject—say, a pop star or a film—I ask myself, ‘Would my family be interested?’ Eight times out of ten, I instinctively know when the answer is no.”
Dacre is a divining rod for stories, detecting journalistic gold on ground that others have bypassed or hurried over. Simon Kelner, a former editor of the Independent and the chief executive of the Journalism Foundation, said, “What the Mail does so well is to shamelessly borrow from other media. Even if a story has been somewhere else, you’ll find it the next day in the Mail, done bigger, very often done better, with a real sense they have that the people who read the Mail only read the Mail.” A reporter on a rival paper told me, “Dacre has this sense for what’s really going to get the average punter wound up.”
O critério é muito simples de entender: o director pergunta-se " estará a minha família interessada nesta notícia?"
Tomemos agora o caso do Público de hoje que tem uma página 19, assim estilizada, com um artigão de duas colunas e foto, sobre os gays e a discriminação de que são vítimas em África.
Publicaria o Daily Mail um artigo destes segundo aquele critério? Evidentemente que não. O Público não é o Daily Mail: é mais pretensioso,claro. E enviesado para estes assuntos algo marginais e de causas fracturantes.
A direcção do jornal entende, porventura, que este assunto interessa sobremaneira aos seus leitores.
Quando um jornal oferece um prato destes ao consumidor habitual tem todo o direito de o fazer. Mas a insistência neste cardápio é um convite claro a mudança de restaurante de leituras diárias de jornal.
Além do jacobinismo latente que só se excepciona na inaplicação de um acordo ortográfico o Público enfileira na marcha do "orgulho gay" num modo mais que desproporcionado.
Já chega! Vou mesmo mudar de ementa. Esta já enjoa.